Skip to main content

FAQ

Hieronder vind je veelgestelde vragen en uiteraard antwoorden over NMO Lezen. 


Algemeen

  • Wanneer vinden de volgende publicaties van NMO Lezen en de NMO Doelgroep Monitor plaats?

    Klik hier voor de publicatieagenda van NMO Lezen.

  • Hoe krijg ik toegang tot de publicaties van NMO Lezen?

    De onderzoeksresultaten van de publicaties van NMO Lezen worden op verschillende manieren ontsloten:

    1. Op het NMO Dashboard staan de printbereikscijfers van de deelnemende dagbladen, magazines en HAH-kranten voor totaal Nederland 13+ jaar.
    2. Op het NMO Dashboard voor betalende abonnees staan de printbereikscijfers van de deelnemende dagbladen, magazines en HAH-kranten voor totaal Nederland 13+ jaar. Voor de dagbladen en magazines zijn de printbereikscijfers van enkele doelgroepen toegevoegd. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op het NMO Dashboard Lezen.
    3. Voor afnemers van de data zijn de publicaties in mediaplanningssoftware beschikbaar. NMO Lezen werkt samen met drie softwarebureaus: Adware (GfK Probe), Nielsen (Clear Decisions) en TelmarHelixa (e-Telmar).
  • Wat bedoelt NMO met merkbereik in de NMO Dashboard-tabellen?

    Merkbereik geeft het aantal mensen weer dat een merk binnen één maand minimaal één keer heeft gelezen, ongeacht of dit op papier of digitaal is (netto bereik). Het is dus het maandbereik van totale print- en digitale merken.

  • Ik zoek de bereikscijfers van bepaalde titels op het NMO Dashboard, maar kan deze niet vinden. Hoe kan dit?

    Alle titels die NMO Lezen meet en publiceert, staan in het NMO Dashboard. NMO meet alle landelijke en regionale dagbladen in Nederland, maar niet alle magazines en HAH-kranten.

  • Wordt de NMO Doelgroep Monitor los gepubliceerd?

    De data van de NMO Doelgroep Monitor worden niet los gepubliceerd, maar in combinatie met de resultaten van NMO Lezen. De gegevens worden tevens gekoppeld aan de data van NMO Kijken, NMO Luisteren en NMO Online.

  • Doet NMO ook onderzoek naar het mediagedrag van kinderen?

    NMO heeft op 15 juni 2023 de NMO Kids Monitor 2023 gepubliceerd, een onderzoek naar het mediagedrag, interesses en activiteiten van kinderen van 6 t/m 12 jaar. Bij het NMO Kijkonderzoek bestaat de onderzoeksgroep uit personen van 6 jaar of ouder. Voor zowel NMO Luisteren als NMO Online geldt een leeftijdsgrens van 13 jaar.

  • Waar kan ik meer informatie vinden over het mediagedrag van de zakelijke beslisser?

    Aanvullend op de standaard publicaties van NMO Lezen wordt jaarlijks de NMO Decision Makers Survey (DMS) gepubliceerd, een onderzoek naar het mediagedrag van zakelijke beslissers. 

    NMO Decision Makers Survey (DMS)

    De NMO Decision Makers Survey is het bereiksonderzoek in Nederland dat het mediagedrag van zakelijke beslissers (decision makers) compleet in kaart brengt. Het onderzoek levert bereikscijfers over alle mediumtypen en platformen (naast print / digitale replica’s ook websites, apps, een radiozender en een TV-zender) waarop de belangrijkste titels voor zakelijke beslissers actief zijn. Het onderzoek werd voorheen uitgevoerd in opdracht van Stichting DMS, daarna enkele jaren door NOM en nu maakt dit onderzoek deel uit van Nationaal Media Onderzoek NMO.

    Voor de NMO Decision Makers Survey worden elk jaar 1.350 decision makers in Nederland ondervraagd. Naast de beslissers in het MKB zijn ook de beslissers in de groot zakelijke markt (GZM) goed vertegenwoordigd.

    De dataset van NMO Decision Makers Survey wordt één keer per jaar ter beschikking gesteld aan de deelnemende publishers en andere afnemers. Elke DMS-dataset is gebaseerd op twee jaar data en bevat de gegevens van 2.700 decision makers (rolling sample).

    Voor vragen over de NMO Decision Makers Survey of als u uw mediamerken die zich richten op zakelijke beslissers zou willen laten meten, kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..


Voor gebruikers van de data

  • Waar vind ik de vragenlijsten van NMO Lezen en de NMO Doelgroep Monitor?

    De vragenlijsten van NMO Lezen en de NMO Doelgroep Monitor staan achter de login van de NMO-website (NMO Lezen) en zijn beschikbaar voor organisaties die recht hebben op de data van NMO Lezen.

  • Hoe vaak worden de vragenlijsten van NMO Lezen en de NMO Doelgroep Monitor geactualiseerd?

    De vragenlijsten van NMO Lezen en de NMO Doelgroep Monitor worden in principe één keer per jaar, per januari, gewijzigd. De NMO Expertgroep Vragenlijsten beoordeelt ingediende verzoeken tot wijziging van alle NMO-vragenlijsten.

  • Is er een methodologische beschrijving van NMO Lezen?

    De Technische Verantwoording van NMO Lezen vind je achter de login voor gebruikers van de data.

  • Waarom wijkt de steekproefomvang van NPMM in de mediaplanningssoftware af van het aantal ondervraagde respondenten in NMO Lezen (n=17.000)?

    De printbereiksdata worden voor NPMM gefuseerd met de digitale bereikscijfers van NMO Online. Om de digitale resultaten zo goed mogelijk te laten aansluiten bij de originele resultaten uit het digitale bereiksonderzoek is het nodig het databestand met printbereiksdata te expanderen. Hierbij blijven alle resultaten uit het printbereiksonderzoek onveranderd. Het aantal records wordt hierdoor ruim drie keer zo hoog als in het originele printbereiksbestand. 

  • Is er een vuistregel voor de minimale steekproefomvang in een doelgroep om (betrouwbare) analyses te doen?

    In de statistiek wordt vaak de vuistregel aangehouden om geen analyses te doen over minder dan 30 respondenten.

    Dit aantal kan zo in NPMM niet worden aangehouden omdat i.v.m. de fusie met de digitale bereiksdata, het daadwerkelijke aantal respondenten in een doelgroep niet zichtbaar is voor de gebruiker. Het aantal records (dat door de mediaplanningssoftware als steekproefomvang wordt aangegeven) is in de NPMM-data ruim drie keer zo hoog als het daadwerkelijke aantal respondenten. De gebruiker kan niet zien hoe groot het daadwerkelijke aantal respondenten in een analyse is. Op het moment dat het geschatte aantal respondenten in een cel lager uitkomt dan 30, wordt dit in de software gemarkeerd. NMO adviseert om dan geen verdergaande analyse van deze groep te doen. Uitsplitsingen van kleinere doelgroepen zijn niet voldoende betrouwbaar.

     


  • Wat zijn Media Imperatives (MIP’s)?

    Achter de login vind je uitleg over en een overzicht van de Media Imperatives.

  • Hoe is de variabele Welstand samengesteld?

    Welstand, W1 (hoog), W2, W3, W4, W5 (laag), wordt samengesteld uit Hoogst gevolgde opleiding in het huishouden (hoofdkostwinner of respondent) én Inkomensklasse (bruto huishouden) én Eigendom woning. 

    Het schema van Welstand is te vinden achter de login, onder het kopje 'Toelichting en FAQ'. Het bestand heet 'Toelichting NMO Kenmerken 2024' (2e tabblad).

  • Hoe is de variabele Sociale klasse samengesteld?

    Sociale klasse, A (hoog), B1, B2, C, D (laag), wordt samengesteld uit Hoogst gevolgde opleiding hoofdkostwinner in het huishouden én Beroepsgroep hoofkostwinner. 

    Het schema van Sociale klasse is te vinden achter de login, onder 'Toelichting en FAQ'.  Het bestand heet 'Toelichting NMO Kenmerken 2024' (3e tabblad).

  • Wat is de doelgroep Huishoudverantwoordelijke (HHV)?

    De Huishoudverantwoordelijke is de persoon in het huishouden (13+ jaar) die het grootste deel van het huishoudelijk werk doet.

  • Wat is de doelgroep Dagelijkse aankoper (DAK)?

    De Dagelijkse aankoper is de persoon (13+ jaar) die in het huishouden verantwoordelijk is voor de dagelijkse boodschappen, alleen of samen met iemand anders.

  • Hoe is de doelgroep Zakelijke beslisser samengesteld?

    Een zakelijke beslisser is 18 jaar of ouder én werkzaam in een bedrijfsvestiging met minimaal 2 werknemers. Tevens is hij/zij vanuit zijn functie (eind)verantwoordelijk voor de aanschaf van producten of diensten óf hij/zij is eindbeslisser op minimaal één van zeven beslisgebieden.

  • Waar vind ik de omschrijving van doelgroepen?

    Zie hiervoor het bestand 'Toelichting NMO Kenmerken 2024 achter de login onder 'Toelichting en FAQ'. 

  • Wat is een ZZP’er?

    Een ZZP’er is 18 jaar of ouder en werkzaam als zelfstandige ondernemer/ZZP’er in een bedrijfsvestiging met 1 werknemer.

  • Hoe is de variabele Stedelijkheid samengesteld?

    Stedelijkheid wordt toegekend op basis van gemeente en is gedefinieerd door het CBS op basis van de omgevingsadressendichtheid.


Oplage

  • Ik ben op zoek naar de oplagecijfers van dagbladen, maar kan deze niet vinden. Hoe kan dit?

    De oplagecijfers van dagbladen worden al enkele jaren niet meer in het NMO Dashboard gepubliceerd. Je kunt deze opvragen bij NDP Nieuwsmedia, PMA of bvA.

  • Ik ben op zoek naar de oplagecijfers van magazines en vaktijdschriften, maar vind alleen gegevens van het meest recente jaar. Hoe kom ik aan oplagecijfers van eerdere jaren?

    Op het NMO Dashboard staan de oplagecijfers van magazines en vaktijdschriften van de meest recente periode (voortschrijdend jaargemiddelde). Deze worden elk kwartaal geactualiseerd. In het NMO Dashboard voor betalende abonnees vind je uitgebreidere informatie over de afgelopen drie jaar. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op het NMO Dashboard Lezen.


Lees meer …FAQ

  • Raadplegingen: 721

Luisteren

NMO Luisteren

Onderstaand treft u de documentatie van de diverse NMO-Luisteren onderzoeken.
Indien u vragen heeft over deze documentatie dan kunt u contact opnemen met NMO.

NMO Luisteronderzoek Guidebook versie juni 2024
NMO Luisteronderzoek Calculatie- en rapportageregels
NMO Standaard doelgroepen

 

Overzicht

Lees meer …Luisteren

  • Raadplegingen: 360

Lezen

NMO Lezen

Onderstaand treft u de documentatie van de diverse NMO-Lezen onderzoeken.
Indien u vragen heeft over deze documentatie dan kunt u contact opnemen met NMO.

Toelichtingen en FAQ
Technische verantwoording DGM juli 2024
Technische verantwoording NPMM februari 2024
Technische verantwoording DGM augustus 2023
Toelichting printbereikscijfers uit NPMM 2022
Toelichting NMO Kenmerken 2024
DMS 2022 FAQ Wijzigingen onderzoeksopzet 
Uitleg Media Imperatives (MIP's)

Vragenlijsten
Vragenlijst printbereiksmeting NMO 2023
Vragenlijst DGM 2023 voor eindgebruikers zonder mutaties
Vragenlijst DGM 2023 voor eindgebruikers met mutaties
Overzicht mutaties DGM-vragenlijst 2022 en 2023
Vragenlijst printbereiksmeting NMO 2022
Overzicht mutaties DGM-vragenlijst 2021 en 2022
Vragenlijst DGM 2022 voor eindgebruikers zonder mutaties
Vragenlijst DGM 2022 voor eindgebruikers met mutaties
Vragenlijst bereiksmeting NOM 2021
Vragenlijst DGM 2021
Overzicht mutaties DGM-vragenlijst 2020 en 2021
Vragenlijst bereiksmeting NOM 2020
Vragenlijst DGM 2020

NPMM 2024-II
NPMM 2024-I| Resultaten
NPMM 2024-II Merkenlijst
NPMM 2024-II Onderzoeksverantwoording

NPM-DGM-HAH 2 jaar 2024
NPM-DGM-HAH 2 jaar 2024 Resultaten HAH-kranten
NPM-DGM-HAH 2 jaar 2024 Merkenlijst
NPM-DGM-HAH 2 jaar 2024 Toelichting bereikcijfers HAH-kranten
NPM-DGM-HAH 2 jaar 2024 Leesduur landelijke en regionale dagbladen
NPM-DGM-HAH 2 jaar 2024 Onderzoeksverantwoording
NPM-DGM-HAH 2 jaar 2024 HAH-kranten infographic

NPMM-DGM 2024-I
NPMM 2024-I Timeplanning
NPMM 2024-I Resultaten
NPMM 2024-I Merkenlijst
NPMM-DGM 2024-I Onderzoeksverantwoording NPMM
NPMM-DGM 2024-I Onderzoeksverantwoording DGM

NPMM 2023-IV

NPMM 2023-IV Resultaten
NPMM 2023-IV Merkenlijst
NPMM 2023-IV Onderzoeksverantwoording NPMM
Editiebereik en bereik digitale replica dagbladen in NPMM – toelichting voor gebruikers

NPMM 2023-III
NPMM 2023-III Resultaten
NPMM 2023-III Merkenlijst
NPMM 2023-III Onderzoeksverantwoording NPMM

NPMM 2023-II
NPMM 2023-II Resultaten
NPMM 2023-II Merkenlijst
NPMM 2023-II Onderzoeksverantwoording NPMM

NPMM-DGMM 2023-I
NPMM 2023-I Resultaten
NPMM 2023-I Merkenlijst
NPMM-DGM 2023-I Onderzoeksverantwoording NPMM
NPMM-DGM 2023-I Onderzoeksverantwoording DGM

NPM-DGM-HAH 2 jaar 2023
NPM-DGM-HAH 2 jaar 2023 Resultaten HAH-kranten
NPM-DGM-HAH 2 jaar 2023 Merkenlijst
NPM-DGM-HAH 2 jaar 2023 Toelichting bereikcijfers HAH-kranten
NPM-DGM-HAH 2 jaar 2023 Leesduur landelijke en regionale dagbladen
NPM-DGM-HAH 2 jaar 2023 Onderzoeksverantwoording
NPM-DGM-HAH 2 jaar 2023 HAH-kranten infographic

NPM-DGM-HAH 2 jaar 2022
NPM-DGM-HAH 2 jaar 2022 Resultaten HAH-kranten
NPM-DGM-HAH 2 jaar 2022 Merkenlijst
NPM-DGM-HAH 2 jaar 2022 Toelichting bereikcijfers HAH-kranten
NPM-DGM-HAH 2 jaar 2022 Leesduur landelijke en regionale dagbladen
NPM-DGM-HAH 2 jaar 2022 Onderzoeksverantwoording
NPM-DGM-HAH 2 jaar 2022 HAH-kranten infographic

NMO Print Monitor 2022-IV
NPM 2022-IV Resultaten
NPM 2022-IV Merkenlijst voor gebruikers
NPM 2022-IV Onderzoeksverantwoording

NMO Print & Merken Monitor 2022-III
NPMM 2022-III Resultaten
NPMM 2022-III Merkenlijst voor gebruikers
NPMM 2022-III Onderzoeksverantwoording

NMO Print & Merken Monitor 2022-II
NPMM 2022-II Resultaten
NPMM 2022-II Merkenlijst voor gebruikers
NPMM 2022-II Onderzoeksverantwoording

NMO Print & Merken Monitor - Doelgroep Monitor 2022-I
NPMM 2022-I Resultaten
NPMM 2022-I Merkenlijst voor gebruikers
NPMM 2022-I Onderzoeksverantwoording
DGM 2022 Onderzoeksverantwoording

NMO Print & Merken Monitor 2021-IV
NPMM 2021-IV Resultaten
NPMM 2021-IV Merkenlijst voor gebruikers
NPMM 2021-IV Onderzoeksverantwoording

NMO Print & Merken Monitor 2021-III
NPMM 2021-III Resultaten
NPMM 2021-III Merkenlijst voor gebruikers
NPMM 2021-III Onderzoeksverantwoording
NPMM 2021-III QA

Overzicht

Lees meer …Lezen

  • Raadplegingen: 1237

NMO Lezen


Hieronder vind je veelgestelde vragen en uiteraard antwoorden over NMO Luisteren. 

Algemeen

  • Hoe weten we dat het onderzoek goed genoeg is?

    In 2023 heeft NMO het onafhankelijke auditbureau CESP het luisteronderzoek laten beoordelen. CESP stelde na uitgebreid onderzoek vast dat de nieuwe meting betrouwbaar is, methodologisch voldoet en een bruikbare currency voor de Nederlandse media-industrie oplevert.
    CESP voerde een audit van het onderzoeksysteem en een uitgebreide technische test uit met betrekking tot de kwaliteit van de MediaCell+-app die wordt gebruikt voor de meting. De technische test bestond uit meer dan zeshonderd tests. De tests leverden een positief resultaat op met een matchingspercentage van 97% van alle radiosessies en een rapportage van 98% van de luistertijd. Dit is ruim boven de internationale standaard van 95% accuratesse.
    CESP noemde het nieuwe NMO Luisteronderzoek een echte innovatie voor de Nederlandse media-industrie. De keuze voor de elektronische passieve meter levert een fijnmazig inzicht op in het luistergedrag van de Nederlandse bevolking (minuten versus kwartieren), wat nieuwe mogelijkheden voor analyses opent.

  • Voor jongeren (13-17 jaar) wordt een andere methode (een e-diary) gebruikt. Waarom is dat?

    Apple staat niet toe om minderjarigen te tracken. Daarom is binnen het NMO Luisteronderzoek gekozen voor de e-diary oplossing voor de meting bij jongeren. Deze data worden geïntegreerd met de 18+ data waardoor rapportage op weekniveau voor alle respondenten van 13 jaar en ouder in een gezamenlijke dataset kan plaatsvinden.

  • Wanneer worden censusdata (audiostreams) onderdeel van de currency?

    Wanneer censusdata een onderdeel worden van de currency is op dit moment niet te zeggen. Dit staat hoog op het wensenlijstje van NMO. Jullie worden op de hoogte gebracht wanneer integratie van deze data zal gaan plaatsvinden. Er worden al verkenningen gedaan op dit project.

  • Als een respondent een podcast luistert, hoe wordt dit in het onderzoek gerapporteerd?

    Podcasts worden niet meegenomen in dit onderzoek, omdat het geen onderdeel is van de radio currency. We publiceren wel maandelijks de NMO Podcast Standaard. Dit is een standaard op basis van censusdata waardoor de podcasts met elkaar vergeleken kunnen worden.

  • Welke titels van een podcast zitten in de NMO Podcast Standaard?

    Om opgenomen te worden in de NMO Podcast Standaard moet de podcast/uitgever wel deelnemer zijn. Dat zijn helaas nog niet alle partijen en vandaar dat er een aantal titels ontbreken.


Privacy

  • Hoe zit het met de privacy van deelnemers?

    Het NMO Luisteronderzoek voldoet aan alle privacyvoorwaarden. Dat zijn wij en de onderzoeksbureaus aan onze stand verplicht. De app registreert het radioluistergedrag via gecodeerde data. Er wordt geen fysiek geluid opgeslagen en niemand kan meeluisteren. Uiteraard worden alle resultaten geanonimiseerd.

  • Waarom moeten respondenten een VPN installeren met een root certificaat, kan Ipsos dan alles inzien en hoe gaat Ipsos hiermee om?

    Dit is technisch noodzakelijk om online luistergedrag te kunnen meten. We werken met whitelists voor het tracken van websites. Dus alleen relevant mediagedrag (whitelisted) wordt gemeten en niets anders. Uiteraard worden alle resultaten geanonimiseerd.

  • Missen we mensen die privacy-issues een probleem vinden? Is het panel daardoor anders?

    In principe geldt deze vraag voor alle soorten onderzoek. NMO doet er alles aan om goed uit te leggen hoe de privacy wordt gewaarborgd, zodat het geen reden hoeft te zijn om niet mee te doen.


Meting: techniek

  • Hoe gaat de meting in zijn werk: wat kan de meter oppikken? Binnen welke cirkel meet de app nog het audiosignaal?

    Wat de meter kan opvangen aan geluid is vergelijkbaar met het menselijk oor. Daar zijn uitgebreide hoteltests voor gedaan. Zoveel mogelijk varianten van smartphones zijn hierbij meegenomen. 

  • Hoe wordt er gemeten? Moeten daar nog bepaalde programma’s voor worden aangeschaft?

    Er wordt gemeten door middel van de MediaCell+ app in combinatie met een e-diary voor de 13 tot 17-jarigen. De MediaCell-app herkent een zender op basis van audiomatching en encoding. Alleen voor dat laatste moet een zender zelf een signaal meegeven aan het kanaal. Dit gebeurt via hardware of via een softwareoplossing. Voor audiomatching hoeft een zender zelf niets te doen. De zender moet alleen worden toegevoegd aan de reference-site van SoundAware. Encoding wordt momenteel enkel gebruikt voor platformherkenning. Per 1 januari 2025 wordt de encoding data toegevoegd aan de currency.

  • Als een panellid in slaap valt bij de radio, wordt hij/zij dan nog wel als luisteraar meegeteld?

    Ja, de app meet dan door. We hebben complianceregels die vereisen ondermeer dat de respondent voldoende activiteit moet laten zien op de telefoon om meegeteld te worden in de steekproef.

  • Voor welk audio matching window is gekozen en waarom?

    Het window voor audioherkenning is van -100 seconden tot +350 seconden. Dit is om buffering (met name door online beluistering) zo min mogelijk van invloed te laten zijn en alle beluistering naar de betreffende radiozender op te vangen.

  • Wat is simulcast en hoe gaat men daarmee om?

    Simulcast betekent dat twee of meer mediakanalen hetzelfde audiosignaal uitzenden, bijvoorbeeld bij een persconferentie. We hebben regels opgesteld die luistertrajecten toewijzen aan die radiozender of TV-zender die voor of na de simulcastsituatie ook gemeten wordt. Encoding kan ook helpen bij het vaststellen van de juiste bron.

  • Met veel lawaai in de auto (bijvoorbeeld door gesprekken) registreert de app wel een radiozender. Er wordt echter niet actief geluisterd. Is het hardste geluid dan niet leading?

    De microfoon pikt op wat hoorbaar is voor het menselijk oor, dus indien dit het geval is, wordt de radiozender geregistreerd.

  • Hoe kan het dat de Mediacell+ app niet werkt met Apple/Android Auto? Dan wordt er dus geen luistertijd gemeten, hoe lost NMO dat op?

    Bij sommige respondenten valt de MediaCell+ app uit als zij Apple Carplay gebruiken. Dit issue heeft niet te maken met de techniek van audiomatching, encoding of Reality-Mine, maar wordt veroorzaakt door de combinatie van het model telefoon, de softwareversie van het toestel en het automerk/model. Er zijn veel combinaties te maken met deze variabelen en we hebben nog niet kunnen ontdekken welke exacte combinatie van variabelen de trigger geeft en het uitvallen van de app veroorzaakt. Uiteraard heeft het zoeken naar de oorzaken en een mogelijke oplossing alle aandacht van NMO. In de exitvragenlijst wordt uitgevraagd wat de ervaringen waren met Apple Carplay zodat we meer inzicht krijgen, ook in de omvang van het issue (waarschijnlijk zeer beperkt). Uit de exit-vragenlijst die in 2023 is uitgevoerd, blijkt dat slechts een enkele uitvaller als exit-reden opgeeft dat er problemen zijn met Apple Carplay/Android Auto.

  • Hoe werkt het met aggregatie-apps die je luistert met oortjes, kun je dan zien welke zender je luistert of alleen dat de app aanstaat?

    Door de methode van Reality Mine (naast Mediacell) is het ook mogelijk om in de meeste gevallen de specifieke zender te registreren via een platform.

  • Presteren verschillende merken smartphones anders met audiomatching?

    Dit is uitvoerig getest. Er kan een verschil in zitten afhankelijk van de kwaliteit van de microfoon, maar alle typen Android en iOS smartphones vangen voldoende op om een betrouwbare meting uit te voeren.

  • Luistercijfers zijn nu alleen gebaseerd op audiomatching. Zou nauwkeuriger zendermatching op basis van de watermarking mogelijk zijn?

    Watermarking/encoding maakt de methode niet per sé nauwkeuriger. We kunnen hiermee wel een extra validatie doen en we kunnen in de combinatie van beide methodieken iets meer luistergedrag opvangen. Vanaf 1 januari 2025 wordt ook encoding ingezet voor de currency dataset.

  • Worden Spotify en Youtube ook gemeten?

    Ja, NMO meet deze kanalen wel, maar rapporteert ze niet. Deze partijen zijn niet aangesloten bij het NMO Luisteronderzoek.

  • Dus van Spotify weten we wel dát het wordt gebruikt, maar niet wát er wordt geluisterd, aangezien er geen audiomatching wordt gebruikt?

    Het gebruik van Spotify kunnen we inderdaad aflezen via de Reality-Mine methode en niet vanuit audiomatching.


Panel: representativiteit

  • Hoeveel respondenten zitten er wekelijks in de rapportage?

    Het panel bevat wekelijks minimaal 2.800 respondenten van 18 jaar en ouder die gemeten worden via de MediaCell+ app en 300 logs van de jongerendoelgroep 13-17 jaar (over acht weken verspreid en per week toegevoegd aan het panel).

  • Is het onderzoek representatief voor luistergedrag? Hoe wordt dat vastgesteld?

    Ja, dit is door middel van diverse testen (nationaal en internationaal) getoetst. Er is geen normering voor hoe de Nederlander luistert. De normering vindt plaats via de steekproef die representatief is voor de Nederlander van 13 jaar en ouder. De definitie van luisteren is in het NMO Luisteronderzoek: technisch hoorbaar voor de meter, in een representatief panel voor Nederland 13+.

  • Hoe is de representativiteit binnen de regio?

    In de panelwerving wordt geworven op alle media-regio’s. In de weging worden alle media-regio’s gecombineerd met de doelgroepkenmerken leeftijd, geslacht, sociale klasse en gezinsgrootte.

  • Missen we mensen die niet zo technisch onderlegd zijn?

    Ipsos doet er alles aan om de opdracht aan panelleden zo goed mogelijk uit te leggen en alle drempels weg te nemen. Hierdoor willen we de kans dat iemand afhaakt vanwege de techniek zo klein mogelijk houden. Panelmanagement en een goede begeleiding bij het onboarden van panelleden zijn hierbij belangrijke ingrediënten.

  • Als het aantal respondenten met migratieachtergrond twee keer zo hoog is dan in het oude onderzoek, waarom vindt NPO het dan nog niet voldoende om FunX op te nemen?

    Dat is niet aan NMO, zenders bepalen zelf of ze gemeten willen worden. De werving van deze specifieke doelgroep is een breder spelend probleem en er wordt NMO-breed aan gewerkt om deze doelgroep nog sterker in de verschillende onderzoeken te krijgen.


Data, rapportage en transitie

  • Hoeveel panelleden moeten er in de meting zitten als ik iets wil rapporteren over het bereik van een programma?

    De minimale eis om te kunnen rapporteren is 14 bereikten. Deze eis is gelijk voor alle meeteenheden en resultaattypen.

  • Waarom wijkt mijn handmatige GRP-berekening (bereik x gcf) af van het aantal GRPs in de evaluatie?

    De GRPs en het bereik worden allebei met een andere steekproefregel berekend; GRPs worden berekend op basis van de WEEK-steekproef en het bereik op basis van de PERIODE-steekproef. Als je een campagne-evaluatie doet van één week, zul je geen verschillende zien omdat de WEEK en PERIODE steekproef gelijk zijn. Bij een campagne van meerdere weken zie je wel verschillen. Hoe langer de periode, hoe meer de periodesteekproef afwijkt van de weeksteekproef. Het verschil wordt veroorzaakt doordat het panel niet elke week hetzelfde is, er vallen mensen uit en komen mensen bij. Hoe langer de periode, hoe meer dynamiek in het panel. Hoe meer dynamiek: hoe meer de WEEK-resultaten zullen afwijken van de PERIODE-steekproef. NMO stelt strenge eisen aan de panelleden om toegelaten te worden tot de weeksteekproef en niet elke/iedere respondent is elke week voldoende ‘compliant’ om te worden opgenomen in de weekrapportage

  • Waarom wordt er niet gekozen om alle resultaattypen via de PERIODE steekproef te laten berekenen?

    Als we de GRP’s op basis van de periodesteekproef berekenen, hebben we geen stabiele GRP-rapportage van een blok. Afhankelijk van de geselecteerde periode, krijg je een andere GRP per uitzenddatum. Het bereik berekenen op de weeksteekproef is ook geen optie; je hebt een periodesteekproef nodig om de cumulatie van bereik over de periode te kunnen zien.

  • Sommige lokale zenders hebben relatief veel bereik buiten hun eigen verzorgingsgebied, hoe kan dat?

    Dit kunnen forenzen zijn die wel in het uitzendgebied aanwezig zijn. Ook kunnen we online overal naar luisteren. Daarnaast kan het ook een false positive zijn. Dit proberen we te voorkomen door de rapportageregel toe te passen die alleen luistergedrag van meer dan 180 seconden toestaat in de rapportage.

  • In de publicatie staan “extra zenders” vermeld, waarom is dat?

    Dit zijn de themakanalen van de hoofdzender, bijvoorbeeld een non-stop versie, en deze worden gezamenlijk gerapporteerd onder de noemer 'extra zenders'.

  • Veel radiozenders hebben ook themazenders naast de hoofdzender. Telt het bereik op deze zenders mee voor de hoofdzender? Bijvoorbeeld 538 maar ook 538 Ibiza.

    Nee dit is niet het geval. Deze worden gescheiden gemeten en ook apart gerapporteerd. In het wekelijks persbericht hebben we wel een gezamenlijke post, bijvoorbeeld “Radio 538 extra zenders”, hierin worden alle themazenders van Radio 538 bij elkaar opgeteld. Audiopartijen mogen wel rapporteren op merkniveau en alle zenders (van bijvoorbeeld Radio 538) bij elkaar optellen, als zij dit maar duidelijk communiceren.

  • Onder de zenders staan er verschillende onderdelen. DAB+, Cable, FM, Stream, Live radio. Sommige zenders hebben maar één onderdeel. Klopt dit?

    Ja dat klopt omdat niet alle zenders ervoor kiezen encoding (watermarking) te gebruiken voor het meten van een specifiek platform.

  • Zit in het totaalbereik van de campagne, naast radio en DAB, ook de preroll op themazenders (de audiocommercial als de radiostream nog niet is gestart)?

    Nee, een online pre-roll die wordt afgespeeld vóór de lineaire radio-uitzending zit niet in de meting.


Lees meer …NMO Lezen

  • Raadplegingen: 2753

NMO Datasets

Cijfers

NMO publiceert vanaf nu ook data via nmodata.nl. Via dit platform zijn de resultaten van alle NMO-onderzoeken in te zien. 

In onderstaande tabel ziet u per mediumtype welke data vrij toegankelijk zijn en welke datasets voor NMO abonnees en deelnemers beschikbaar zijn. 

NMO Onderzoek 

Dataset 

Historie 

Gratis toegang (Ja/Nee) 

NMO abonnement nodig 
(Ja/Nee) 

Luisteren 

Luistercijfers Weekdata 

Ja 

Ja 

Nee 

 

Streaming Maanddata 

Ja 

Ja 

Nee 

 

Streaming Weekdata 

Ja 

Ja 

Nee 

 

Podcast Maanddata 

Ja 

Ja 

Nee 

Lezen 

Printbereik per mediumtype 

Nee 

Ja 

Nee 

 

Bereik mediamerken ranking 

Nee 

Ja 

Nee 

 

Bereik mediamerken platformen 

Nee 

Nee 

Ja 

 

Bereik mediamerken profielen 

Nee 

Nee 

Ja 

 

Printbereik dagbladen en magazines 

Nee 

Ja 

Nee 

 

Printbereik dagbladen en magazines  doelgroepen

Nee Nee

Ja 

 

Printbereik dagbladen dageditiebereik 

Nee 

Nee 

Ja 

 

Bereik dagbladen editie (print +  dig.replica) 

Nee 

Ja 

Nee 

 

Printbereik HAH-kranten 

Nee 

Ja 

Nee 

 

Oplagecijfers magazines 

Nee 

Ja 

Nee 

 

Oplagecijfers vaktijdschriften 

Nee 

Ja 

Nee 

 

Oplagecijfers magazines (details) 

Ja 

Nee 

Ja 

 

Oplagecijfers vaktijdschriften (details) 

Ja 

Nee 

Ja 

Online 

Top 50 Merken 

Ja 

Ja 

Nee 

 

Top 50 Websites 

Ja 

Ja 

Nee 

 

Top 50 Apps 

Ja 

Ja 

Nee 

 

Bereik Merken 

Ja 

Nee 

Ja 

 

Bereik Websites 

Ja 

Nee 

Ja 

 

Bereik Apps 

Ja 

Nee 

Ja 

 

Bereik merken en doelgroepen 

Ja 

Nee 

Ja 

 

NMO Online issuelijst 

Ja 

Nee 

Ja, alleen voor NMO Online deelnemer 

Kijken 

Top 25, Top 100 dag-, week-, maand-, jaarrapporten 

Ja 

Ja via kijkonderzoek.nl 

Nee 

 

Top 25, Top 100 dag-, week-, maand-, jaarrapporten inclusief profielen 

Ja 

Nee  

Ja, via klantenportal kijkonderzoek.nl 

Buitenreclame 

Deze dataset is momenteel nog niet beschikbaar 

 

 

 

Crossmedia 

Deze dataset is momenteel nog niet beschikbaar 

 

 

 

NMOdata.nl abonnement aanvragen 

NMO Lezen 

Bij een abonnement op het NMOdata.nl onderdeel Lezen zijn de volgende voorwaarden van toepassing: 

  • De kosten voor een jaarabonnement op nmodata.nl onderdeel Lezen bedragen € 600 (prijspeil 2024, ex. BTW). Het abonnement wordt per kalenderjaar afgesloten. 
  • Met een abonnement op nmodata.nl Lezen heeft u onbeperkt toegang tot: 
  • Bereikcijfers van dagbladen en magazines inclusief profielen,  
  • Bereikcijfers van dagbladen en magazines inclusief doelgroepen
  • Het dageditiebereik van dagbladen 
  • De gedetailleerde oplagecijfers van magazines en vaktijdschriften (3 jaar oplagehistorie).  
  • Het abonnement op nmodata.nl wordt stilzwijgend verlengd. 
  • De uiterste opzegdatum voor het abonnement is 1 oktober.  

Neem contact op met NMO Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. om een abonnement op de NMO dataset Lezen aan te vragen. 

NMO Online

  • De kosten voor een jaarabonnement op nmodata.nl onderdeel Online bedragen € 600 (prijspeil 2024, ex. BTW). Het abonnement wordt per kalenderjaar afgesloten. 
  • Het abonnement op nmodata.nl wordt stilzwijgend verlengd. 
  • De uiterste opzegdatum voor het abonnement is 1 oktober. 

Neem contact op met NMO Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. om een abonnement op de NMO dataset Online aan te vragen. 

NMO Kijken 

Op de website wordt de volgende informatie kosteloos ter beschikking gesteld: 

  • Dagrapporten; programma’s, tijdvakken en dag top 25 
  • Weekrapporten; tijdvakken en week top 100 
  • Maandrapporten; tijdvakken en maand top 100 
  • Jaarrapporten; jaar top 100; jaar top 100 zonder sport 
  • Van NMO Light zenders: week- en maandbereik in de doelgroepen 6+ en 6+ digitaal 

Voor partners, participanten en klanten met een continu contract wordt dagelijks een uitgebreide rapportage met o.a. 24 doelgroepen op de website achter login ter beschikking gesteld. Alle andere personen of organisaties kunnen tegen een vergoeding op aanvraag toegang krijgen tot deze data. Eventueel is afname voor een beperkte periode mogelijk, echter dit kan alleen per volle kalendermaand. 

Gecombineerde dataset
Bij afname van meerdere datasets uit verschillende bereiksonderzoeken geldt een korting.

  • Afname van 1 modaliteit: € 600,-
  • Afname van 2 modaliteiten: 5% korting
  • Afname van 3 modaliteiten: 10% korting
  • Afname van 4 modaliteiten: 15% Korting

Lees meer …NMO Datasets

  • Raadplegingen: 7071